Lepo Jeesuksessa

26.01.2023

Teksti: Myrtle Grimm-Turunen. Kuva: Eero Ketola

Kun katsomme taaksepäin menneeseen vuoteen toivommeko, että olisimme voineet tehdä jotain erilaisella tavalla? Ehkä toivoimme, että olisimme voittaneet enemmin sieluja Jeesukselle? Ehkä olisimme tahtoneet viettää enemmin aikaa sairaiden ja vanhusten kanssa? Ehkä olimme halunneet viettää runsaammin aikaa Herramme kanssa? Ehkä toivomme, että olisimme voineet viettää enemmän aikaa Jumalan sanan ääressä ja rukoilla enemmin? On mahdollista, että tunnemme ettemme ole tarpeeksi tehneet vanhemmillemme, lapsillemme ja muille?

Mutta nyt olemme aloittaneet uuden vuoden. Tähän vuoteen sisältyy paljon mahdollisuuksia ja tilaisuuksia. Sodat ja vaikeudet raastavat maailmanlaajuisesti ja mahdollisesti olemme monien vaikeuksien ja kärsimyksien keskellä. Miten me käsittelemme sitä, mikä tulee tiellemme? Jeesus lupasi meille, että hän on meidän kanssamme aina.

Hän sanoo Matteuksen evankeliumissa, luvussa 28 ja jakeessa 20. "Olkaa vakuuttuneita tästä: Minä olen teidän kanssanne maailmanaikojen loppuun saakka".

Jeesus sanoi myös Johanneksen evankeliumissa, luvussa 14 jakeissa 1 -3.

"Älköön teidän sydämenne olkoon murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen".

Tämä on kaunis ja riemastuttava lupaus!

Oletko painettu alas tai raskautettu sairauden, taloudellisten huolien tai tulevaisuuden pelon takia?

Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumissa luvussa 11 ja jakeessa 28. " Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut ja minä annan teille levon".

Markuksen evankeliumin neljännestä luvusta luemme kuinka Jeesus nukkui veneessä samaan aikaan kun opetuslapset taistelivat myrskyä vastaan. Jesuksella oli pehmuste pään alla. Tämä osoitti, että hänellä oli aikomus nukkua. Joskus saatamme ajatella, että Jeesus nukkui myrskyn aikana mutta suurella todennäköisyydellä hän oli valveilla ja samalla tavalla Hänen varjeluksensa koskee jokaista yksityiskohtaa elämässämme.

Kertomuksen alussa Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Menkäämme toiselle rannalle". Hän tiesi, että he joutuvat myrskyn riepottelemiksi samalla tavoin, kun hän tietää meidän tulevaisuutemme. Hän kutsuu meitä lähtemään toiselle rannalle, jossa ikuisuus odottaa meitä. Jumala ei koskaan lupaa rauhallista purjehdusta elämässämme mutta hän lupaa olla meidän kanssamme ongelmissa ja elämämme monimutkaisuuksissa. Opetuslapset joutuivat paniikkiin, kun myrsky iski heidän veneeseensä mutta Jeesus seisoi ja huudahti: "Vaikene, ole hiljaa".

Hän sanoo jokaiselle, joka lukee tämän hartauspuheen: Rauha Sinulle, Älä murehdi minä olen sinun kanssasi ja suojelen sinua".

Rukous:

Kiitos rakas Jeesus, että olet meidän kanssamme. Luotan Sinuun jokaisessa myrskyssä joka saattaa tulla elämääni tänä vuonna. Kiitos että sinä kerrot minulle Psalmissa 121. " Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi, nyt ja iankaikkisesti". Mikään ei ole Sinulta salassa. Luotan Sinuun kaikissa olosuhteissa koska sinä ohjaat minua, pidät minut kädessäsi ja autat minun voittamaan pelon, ongelmat ja kaiken, joka jarruttaa elämääni. Kallis Jeesus, rakastan Sinua hyvin paljon!