Tietoisuus ajasta

17.10.2020

Teksti ja kuva: Eero Ketola

"Haikarakin taivaalla tietää aikansa; metsäkyyhkynen, pääskynen ja kurki pitävät vaarin tuloajastansa, mutta minun kansani ei tunne Herran oikeutta".

Vanhan testamentin profeetta Jeremia kirjoitti linnuista ja niiden tuloajoista keväällä Israeliin. Syksyllä linnut muuttavat pois pohjoisilta pesimäalueiltaan. Ne noudattavat muuttoon liittyviä tapoja ja poistuvat pesimäalueiltaan enenen kylmän tuloa. Keskiviikkona 14. lokakuuta seurasimme lintujen muuttoa poikani Miikan kanssa Perttelissä. Päivän aikana muutti yli 10 000 hanhea kohti etelää. Suurin osa hanhista oli valkoposkihanhia. Uudenmaan läänin rannikolla laskettiin samana päivänä yli 100 000 muuttavaa hanhea. Valkoposkihanhet pesivät Venäjän tundralla, Barentsinmerellä ja erityisesti Novaja Zemljalla. Linnut tietävät milloin sää kylmenee ja mahdollisuus saada ravintoa vähenee. Muuton ajankohta muuttuu samalla tavoin kuin syksyn säätkin ovat erilaisia. Raamatun Saarnaajan kirjassa todetaan, että "aika on kaikella". Jeremian kuvaamat linnut tiesivät aikansa. Ihmisen on tiedettävä missä ajassa hän elää ja mikä on tärkeää. Nyt on aika vaalia ja huolehtia siitä, että henkilökohtainen uskonelämä on elävä ja tuore. Silloin kun ihminen uskoo Jeesukseen hän saa synnit anteeksi ja uuden elämän. Uuden elämän voima on uskonyhteys Jeesuksen kautta Jumalaan. Uutta elämää rakennetaan jokaisena päivänä. Apostoli Paavali kirjoittaa (Toinen kirje korinttolaisille luku 6, jakeet 1-2) : "Hänen työtovereinaan me myös kehoittamme teistä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut. Katso, nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä"