Jumala ei hylkää omiaan

02.07.2022

Teksti ja kuva: Eero Ketola

Psalmi 23 on yksi Vanhan testamentin tunnetuimpia ja rakastetuimpia kohtia. Psalmin kirjoittaja, David ilmaisee tässä psalmissa suhteensa Jumalaan. Jumala on hänen paimenensa. David kirjoittaa omista kokemuksistaan. Jumala ei hylkää eikä jätä omiaan. Hän ei unohda.

Davidkaan ei halua jättää Jumalaa. Psalmissa 22 on ennustus Jeesuksesta, joka kuolee ristillä lampaiden edestä. Psalmissa 24 Jeesus on kunnian kuningas. Psalmissa 23 Jeesus on paimen. David oli nuorena paimenpoika. Jumala kutsui hänet arkisen työn keskeltä. Lampaat tarvitsevat paimenta. David tiesi sen. Kuninkaana toimiessaan hän oli Israelin kansan paimen.

David puhuu psalmissa Jumalalle. "Sinä valmistat". "sinä voitelet". Davidilla on elävä, tuore yhteys Jumalaan. Hän lähestyi Jumalaa ja sinutteli häntä ystävällisesti. Davidin elämä oli rikas ja yltäkylläinen. Hän kirjoitti: "Minun maljani on ylitsevuotavainen". Jumala johdattaa lepäämään ja ruokailemaan vihreälle laidunmaalle. Kun ruoho on syöty hyvä paimen johdattaa lampaat uudelle laitumelle. matkalla laitumien välillä on paljon vaaroja. Lampaat kulkevat "kuoleman varjon laakson" läpi uudelle laitumelle. Kuoleman varjo ei tapa eikä vahingoita. Miekan varjokaan ei tapa. Lauma kulkee läpi eikä jää olemaan laaksoon.

Lampaat vaeltavat paimenen johdolla kohti ylätasankoa. Hyvä paimen valmistaa "pöydän" korkealla sijaitsevaan laidunmaahan. "Pöydän" ympärillä ruokaillaan ja nautitaan ateria. Ateria Lähi-Idässä kuvaa ystävyyttä, luottamusta ja vieraanvaraisuutta.

Me vaellamme eteenpäin. Emme jää paikallemme emmekä pysähdy. Syy siihen on, että paimen on meidän kanssamme joka päivä. Ei vain sunnuntaisin jumalanpalveluksessa vaan joka päivä. Paimen voitelee lampaiden pään öljyllä. Tämä kuvaa sitä, että Jumala haluaa. että elämässämme on Pyhän Hengen voitelu. Silloin sydämemme malja on ylivuotavainen. Uskomme vahvistuu Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta. Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sisimpäämme. Pyhän Hengen kautta.

Noin 15 vuotta sitten olin istuttamassa vuorenkilpiä Bergvikin kartanon päärakennuksen edessä olevaan nurmikolle, vanhan kiviaidan viereen. Kartanon hoidosta vastaava Alli Blummer sanoi. "Nyt puutarha on hyvässä kunnossa. Ainakaan kymmenen vuoteen ei tarvitse tehdä mitään". Vieressäni oleva Petra niminen puutarhuri vastasi hänelle. "Ei, puutarha vaatii hoitoa joka päivä".

Samalla tavalla elämämme tarvitsee hoitoa joka päivä. Elämässämme tarvitsemme joka päivä Hyvän paimenen ohjausta. Siksi hän on luvannut olla kanssamme joka päivä.

Jesajan kirjan luvussa 33 ja jakeessa kaksi on kirjoitettu:

" Herra, ole meille armollinen! Toivoen me katsomme sinuun. Ole joka aamu käsivarsiemme voima, hädän hetkenä pelasta meidät! "


Psalmi 23

Herra on hyvä paimen.

1 Daavidin virsi.

Herra on minun paimeneni,

ei minulta mitään puutu.

2 Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään;

virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.

3 Hän virvoittaa minun sieluni.

Hän ohjaa minut oikealle tielle

nimensä tähden.

4 Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa,

en minä pelkäisi mitään pahaa,

sillä sinä olet minun kanssani;

sinun vitsasi ja sauvasi

minua lohduttavat.

5 Sinä valmistat minulle pöydän

minun vihollisteni silmien eteen.

Sinä voitelet minun pääni öljyllä;

minun maljani on ylitsevuotavainen.

6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua

kaiken elinaikani;

ja minä saan asua Herran huoneessa

päivieni loppuun asti.