Älä pelkää

24.10.2020

Teksti ja kuva: Eero Ketola

Yksi ensimmäisistä Raamatun jakeista, jonka opettelin ulkoa heti uskoontuloni jälkeen, kesäkuussa 1974 oli Jumalan lohdullinen ja rohkaiseva viesti Israelille. "Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä". Tämä on Jesajan kirjan luvun 41 jae 10. Edellisessä jakeessa Jumala kutsuu Israelia hänen palvelijakseen. Palvelija- teema on varsin usein toistuva käsite Jesajan kirjassa. Palvelijasta puhutaan usein myös muualla Vanhassa testamentissa. "Palvelijani Mooses, palvelijani David, palvelijani profeetat". Uudessa testamentissa Paavali sanoo, että hän on Kristuksen palvelija. Hän kirjoittaa myös, että kaikki uskovat ovat Kristuksen palvelijoita. Näiden viitteiden perusteella voimme uskon kautta omistaa myös Jesajan lohdulliset sanat omaan elämäämme. "Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi". Matteuksen evankeliumin alussa kerrotaan Jeesuksen nimestä Immanuel, "Jumala meidän kanssamme". Matteuksen evankeliumin lopussa Jeesus sanoi: "Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun saakka". Jesajan lupaus vie ajatuksemme Jeesukseen, joka on luvannut olla kanssamme joka päivä. Hän haluaa vahvistaa meitä ja auttaa meitä. Hän haluaa tukea meitä ja kantaa kuormiamme. Jumalan sana julistaa minulle ja sinulle joka päivä: "Älä pelkää".